Letos už tu diplomku dám!

Letos už tu diplomku dám!

S novým rokem přichází řada předsevzetí.

„Přestanu pít, jíst, kouřit……“ , „Začnu cvičit, učit se, běhat, psát diplomku…“.

Nejen posilovny bývají, v normálních letech, v lednu plné k prasknutí, také knihovny, studovny i kavárny se plní nadšenými pisateli bakalářských a diplomových prací. A stejně jako v únoru ubývá nadšených sportovců, řídnou i řady nadšených pisatelů.

Co s tím? Jak u psaní vydržet a práci dotlačit až do úspěšného konce? V následujícím textu najdete tři tipy a inspirovat se můžete také v článcích „Jak se nezaseknout na první stránce“ a „Motivace – kde ji stále brát?„.

Internet se jen hemží spoustou rad, jak vydržet, mnohé jsou užitečné, jiné k ničemu a některé si protiřečí. Co tedy opravdu funguje? Pevná vůle? Podle wikipedie je vůle záměrné, vědomé úsilí směřující k dosažení cíle. A píle? Podle slovníku spisovné češtiny se jedná o vytrvalou snahu v práci dosáhnout něčeho svou pílí.

Často se používá sousloví „pilný jako včelka“ a přitom včely nejsou zdaleka tak pilné, jak se o nich říká. Pokud nesvítí sluníčko, fouká vítr nebo dokonce prší, tak nepracují.

Při psaní diplomky většinou nemáme čas čekat na ty nejvhodnější podmínky, zato ale kromě píle a úsilí můžeme spoléhat také na vědu, která nám nabízí několik pravidel. Podívejme se na dvě z nich:

Prvním je vztah mezi časem a úsilím, který lze vyjádřit jednoduchým vzorcem:  

Úsilí * čas = konstanta  

Nebo-li čím více máme času, tím méně úsilí vynakládáme a naopak, jak se blíží termín odevzdání, naše úsilí prudce stoupá. Můžeme v sobě tedy živit naději, že i přes pomalejší rozjezd práci dokončíme včas 😊.

Druhé pravidlo je tzv. Paretovo pravidlo 80/20, které říká, že 80 % důsledků vyplývá z 20 % příčin.

Přestože se Paretovu pravidlu podvědomě bráníme, protože předpokládáme, že 100 % úsilí povede k 100% výsledkům, mnohé studie ukazují, že tomu tak být nemusí. Aplikujeme-li Paretovo pravidlo například na učení, zjistíme, že za 20 % času se naučíme 80 % informací. Nebo také, že za 20 % aktivního psaní dáme dohromady 80 % textu. Pravidlo 80/20 nám tak může pomoci plánovat čas, stanovovat cíle a bojovat s prokrastinací.

Ale dost teorie a pojďme se podívat na tři slibované tipy, jak se do práce pustit a jak u ní vydržet až do zdárného konce.

PROČ PRÁCI PÍŠU?

Důležité je zodpovědět si zdánlivě naprosto jednoduchou otázku: „Proč?“

Zamyslete se nad tím, proč vlastně práci píšete. Pro titul? No tak jasně, pokud jste došli až sem, je škoda to vzdát a nedotáhnout do zdárného konce. Protože se to očekává? A kdo to očekává? Rodiče, společnost, kamarádi? Chcete je potěšit? Potřebujete titul v práci? Záleží samozřejmě na oboru a také na možnostech uplatnění. Ve státní sféře prostě titul potřebujete a je úsměvné, že mnohdy stačí z jakéhokoliv oboru.

Mám kamaráda, který si vystudoval uměleckou fotografii, víceméně pro zábavu a teď je rád, že se mu titul hodí v postupu v účetnické firmě 😊.

Svou odpověď si nejen pečlivě rozmyslete, ale také zapište, abyste ji měli na očích, až se vám do psaní nebude chtít.

HLAVNĚ ZAČÍT!

Druhá důležitá věc je začít. Ne nadarmo se říká, že každý začátek je těžký. Asi to také znáte, máte spoustu práce, nevíte, čím začít, a tak raději neděláte nic.  Jediné, co pomůže, je prostě začít. Jedno jak a čím. Začít můžete osnovou, nástinem obsahu, první kapitolou nebo třeba zprostředka. Klidně můžete začít své psaní tím, že budete popisovat, jak vás to nebaví – pak ale nezapomeňte svůj „pěkný úvod“ včas smazat 😊.

Začít také můžete s tím, že si napíšete název své práce a poté se zamyslíte, o čem vaše práce bude. Vytvořit si tak můžete takový stručná nástin např.:

Posouzení variant přístavby školní budovy

V prvním kroku je potřeba popsat stávající stav, škola je malá, studentů mnoho – statistiky. Je potřeba ji buď zbourat a postavit novou nebo přistavět křídlo. Další možností je přistavět patro, ale unesou to nosné zdi? Nutno posoudit. Zbourání se brání místní pamětníci, věnovat jim trochu prostoru v práci – anketa? Popis variant, jejich charakteristika, klady a zápory. Popsat metody použité k posouzení a parametry, které budou do hodnocení vstupovat. Zdůvodnit výběr optimální varianty.

V prvním kroku je potřeba popsat stávající stav, škola je malá, studentů mnoho – statistiky. Je potřeba ji buď zbourat a postavit novou nebo přistavět křídlo. Další možností je přistavět patro, ale unesou to nosné zdi? Nutno posoudit. Zbourání se brání místní pamětníci, věnovat jim trochu prostoru v práci – anketa? Popis variant, jejich charakteristika, klady a zápory. Popsat metody použité k posouzení a parametry, které budou do hodnocení vstupovat. Zdůvodnit výběr optimální varianty.

Využít také můžete myšlenkové mapy:

Jak se do psaní textu, zatím „bez ladu a skladu“ budete více a více nořit, bude vám košatět, bude ho přibývat a vy uvidíte, kudy se vydat. Jak s prací začít. Mnohdy právě fakt, že nevíme, jak vlastně začít a co psát, je pro nás tou hlavní brzdou.

VYTVOŘTE SI Z PSANÍ PRAVIDELNÝ NÁVYK

Třetí tip je tvorba návyku, prostě si určete pravidelný čas a stálé místo a snažte se ho dodržet. Každá chvilka se počítá, každá stránka, kterou dáte dohromady je důležitá a časem bude práce utěšeně narůstat. Jak praví jedno staré přísloví, které často používají rybáři nebo hledači pokladů:

„I po málu se dají nas… plné kalhoty.“

O budování návyků existuje celá řada mýtů, jedním z nich je i často uváděný fakt, že si nový návyk vytvoříme za 21 dní. Toto číslo má pravděpodobně kořeny ve studii Maxwella Maltze, který popsal, že jeho pacientům trvalo průměrně tři týdny, než si zvykli na nový nos. Jiné studie uvádějí rozmezí od 10 do 300 dní.

Čísla jsou to sice zajímavá, ale vzhledem k tomu, že na napsání diplomky máme omezený čas, je zbytečné se jimi zabývat a začít raději svůj psací návyk posilovat den co den. Pokud vytrváte, pochvalte se, pokud některý den vynecháte, nestresujte se a ten další zase pokračujte. Pro správné nastartování a nakopnutí jsem pro Vás připravila výzvu zdarma s názvem „Můj týden s diplomkou“, kam jste srdečně zváni. tak pojďte nahlédnout.

V tomto e-mailovém mini kurzu si za sedm dní nastavíte svůj systém, který vám pomůže u psaní vydržet. Každý den vám do e-mailové schránky přijde e-mail s tématem dne. Své zkušenosti, starosti i radosti pak můžete sdílet s podobně naladěnými přáteli ve FB skupině.

Tak ať se vám dobře píše!

Kristýna Neubergová

Jsem vysokoškolskou učitelkou a expertkou na psaní odborných textů. Baví mě učit jak efektivně a věcně správně psát seminární, bakalářské, diplomové a jiné odborné práce. Více se dozvíte zde>>
Close Menu